Podział pasów napędowych i klinowych

0
25

Czytając ten artykuł zapoznasz się z budową, zasadą działania podziałem oraz zastosowaniem pasów klinowych. Ponadto przedstawiamy informacje na temat zastosowania pasów napędowych.

Pas klinowy – budowa, zasada działania, podział oraz zastosowanie

Budowa pasa klinowego składa się z warstwy nośnej, która jest wykonana z linek stalowych oraz poliamidowych oraz z warstwy podatnej na którą składa się guma lub kauczuk. Całość jest owinięta taśmą. Zasada działania pasów klinowych opiera się na przeniesieniu momentu obrotowego z koła zamontowanego na wale poprzez tarcie między kołem pasowym a głównym pasem.

Jest to rozwiązanie stosowane w różnych obszarach przemysłu oraz w motoryzacji. Z pasów klinowych korzysta między innymi pompa ciepła, pompa wspomagania układu kierowniczego lub alternator.

Pas klinowy jest to element, który można znaleźć w przekładni klinowej. Jest to element, który podlega licznym standardom jakościowym. Na przykład norma PN-86/M-85200/06.

Pasy klinowe są oznaczone wielkimi literami. Na przykład Z, A, B, C, D, E, ZX, AX, BX, CX, SPZX, SPAX, SPBX, SPCX, SPZ, SPA, SPB, SPC, XPZ, XPA, XPB, XPC oraz wiele innych. Ponadto, można spotkać się z podziałem wyróżniającym z pasami klinowymi zespolonymi, podwójnie klinowanymi, wielkoklinowymi, szerokoprofilowymi lub z tak zwanymi pasami segmentowymi.

Pas napędowy

Szczególnie popularnym rodzajem pasów są pasy napędowe, dlatego dobrze zapoznać się z tym jakiego rodzaju pasy napędowe są dostępne na rynku.
Popularny podział pasów napędowych rozróżnia pasy z cięgiem poliamidowym (polimer), z cięgiem z folii z politereftalanu etylenu (poliester) oraz z cięgiem aramidowym AR. Ponadto wybierając pasy napędowe warto zwrócić uwagę na rodzaj pokrycia okładziną cierną. Wyróżnia się pasy napędowe jednostronnego zastosowania, które służą do napędów otwartych oraz pasy napędowe dwustronnego stosowania wykorzystywane w przypadku napędów stycznych oraz tradycyjnych.